vrijdag 24 januari 2014

Theoretiseer wat je preekt

Theoretiseren: een korte introductie
Michael Eaut beschrijft in zijn boek developing professional knowledge and competence (1994) het verschil tussen theorie en theoretiseren. Theorie is in zijn ogen contextloze kennis. Bijvoorbeeld het plan-do-check-act model of de leertheorie van Piaget of Vygotsky. Theoretiseren is het (innerlijk) bewerken van theorieën in en voor een bepaalde context. Het is het vermogen om theorieën in je op te nemen, te evalueren, te verbeteren en uiteindelijk zo te vervormen dat de theorie in te zetten is in een eigen specifieke context. Bij het leren van bijvoorbeeld vaardigheden gaat het zowel om theorie, als  theoretiseren.

Theoretiseren en professionaliseren
Ook ik heb de overtuiging dat het professionaliseren van zowel studenten als docenten niet alleen maar zit in het overdragen van theorieën, iets wat ik maar al te vaak zie gebeuren als ik zelf op training ben. Als trainer probeer ik altijd aandacht te besteden aan zowel theorie als aan theoretiseren. Daarbij besteed ik nadrukkelijk meer tijd aan het theoretiseren. Zonder theoretiseren, ook geen gedragsverandering in de praktijk. De organisatievorm Flipping the Classroom helpt me bij het realiseren van mijn overtuiging. 

Assessortraing: een voorbeeld
In een assessortraining van zes dagdelen die ik samen met mijn collega Marion van Neerven verzorg zetten we kennisclips in waarin de theorie centraal staat. Door het aanbieden van kennisclips hebben docenten in de de training veel meer tijd om te theoretiseren en kunnen wij hen begeleiden bij het eigen maken van de theorie en het vaardig worden als assessor.

Hierbij een voorbeeld van een kennisclip die we inzetten om het begrip intersubjectiviteit uit te leggen en de WACKER-procedure die hieraan bij kan dragen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten