Globale opzet van de module
- Kennisaspect: De kennis van de module wordt in interactieve kennisclips aangeboden. Om dat te realiseren gebruiken we Adobe Captivate. Dit programma stelt ons in staat om vragen met bijbehorende feedback toe te voegen aan de kennisclips. Op deze manier kunnen we studenten actiever betrekken bij de kennisclips. Tevens biedt Adobe Captivate de mogelijkheid om het uiteindelijke bestand om te zetten naar een SCORM-file. Dit geeft, in combinatie met Blackboard, de mogelijkheid om het kijkgedrag en de antwoorden van individuele studenten te analyseren. Docenten kunnen op basis van die informatie het aanbod in de fysieke lessen op school aanpassen.
- Attitudeaspect: Na het kijken van de kennisclips en het beantwoorden van de vragen in de clips gaan studenten op school en in hun eigen leefwereld aan de slag met verwerkingsopdrachten behorend bij de kennisclips die zij bekeken hebben. Hiermee bereiken we de transitie van kennen & begrijpen, naar kennen, begrijpen & toepassen.
- Onderwijskundigen (Rudi Clause, Martijn van Grootel)
- Inhoudsdeskundige (Johan van Bussel, Natasja Martens, Nico Roorda, Peter Pennartz, Andre Walraven, Pascal Bekkers)
- Twee studenten (Aäron Nasarany & Justin Veldhuizen) met expertise op het gebied van het maken van films.
Een voorbeeld
Dit is één van de twaalf kennisclips die gaat over positieve en negatieve terugkoppeling. Omdat deze op Youtube staat, zijn de vragen eruit gelaten.
Reflectie op de kennisclip
Het is lastig om achteraf een objectief oordeel te vormen over een product waar je, samen met anderen, hard aan gewerkt hebt! Ik vind dat we onze doelstellingen hebben gerealiseerd: we hebben 12 kennisclips gemaakt met een klokhuis-achtig uitstraling. Ik kan dus ook gerust zeggen dat ik hier trots op ben. Uiteraard zijn er ook verbeteringen mogelijk voor een volgende keer.
- De kennisclips zijn vooral auditief van aard. In het vervolg zou ik het auditieve verhaal meer willen ondersteunen met tekst (sleutelwoorden) en uitgetekende concepten om abstracte begrippen te visualeren. Op deze manier ondersteun je de lerende nog meer in zijn leerproces.
Ook voor het dagelijkse onderwijs?
Dit is een voorbeeld van een kennisclip waarvan het totale productieproces 16 uur in beslag neemt en waarbij vele deskundigen betrokken bij zijn. Is dit ook voor opleidingen interessant om zelf te maken? Dat denk ik niet. Daarvoor kost het gewoon te veel geld en tijd. Ik ben van mening dat je met relatief simpele kennisclips, opgenomen vanuit een PowerPoint presentatie, onderwijskundig goede kennisclips kunt maken. Een screencast van een PowerPoint-presentatie stelt je in staat om:
- vooraf de tekst uit te schrijven, waardoor je tijdens de opname kort, krachtig en helder uitleg kunt geven.
- de auditieve tekst af kunt stemmen met visuele beelden. Op deze manier kom je tegemoet aan de principes van cognitive load theory. Ik maak dan ook vaak dankbaar gebruik van de 'effecten' optie binnen powerpoint.
- abstracte begrippen te visualiseren.
Ik hoor graag van jullie wat je van bovenstaande kennisclip vindt!
Geen opmerkingen :
Een reactie posten